loading...

Rabu, 25 November 2015

Jangan Jemur Seluar Dalam & Baju Dalam Di Dalam Rumah

Tiada ulasan


Jangan Jemur Seluar Dalam & Baju Dalam Di Dalam Rumah | Ramai di kalangan kita sudah terbiasa menjemur pakaian di dalam rumah, malah pakain dalam sekali pun, ada beberapa faktor menyebabkana anda menjemur di dalam rumah kerana malu pakaian dalam dijemur diluar rumah terutama gadis-gadis, dan ada juga diesebabkan faktor reka bentuk rumah itu sendiri yang tiada balkoni atau tempat jemur kain. Bila anda selalu jemur pakain di dalam rumah pengcahayaan matahir kurang masuk dan membuat pakain anda lembab dan kurang kering, faktor ini mempengaruhi bakteria yang tidak baik akan menghuni pakaian anda terutama pakaian dalam.

Apabila pakaian anda tidak kering akan menyebabkan :
-Boleh jadi kanser
jikan anda seorang yang suka menggunakan pelembut dan pewangai selepas mencuci pakaian,seharusnya anda perlu mengetahui kandungan acetaldehydes yang tinggi sebenarnya mampu menjadi penyebab utama jengkitan kanser.apabila anda menjemur pakaian dalam rumah udara yang anda sedut yang di hasilkan oleh pewangi pakaian akan sangat berbahaya.
-Alergi dan gatal gatal
Memakai seluar dalam yang kering dari udara yang lembab akan memudahkan bakteria membiak selain itu kuman yang ada dalam seluar dalam tidak akan hilang dengan bersih dan akan mengakibatkan rasa gatal di sekeliling kemaluan.
Udara yang terperangkap di dalam rumah boleh menjadi bakteria. Kalau anda yang ada masalah kulit, kena belajar elak jemur kain di dalam rumah, ya. Sebab ini salah satu faktor utama anda mengalami alergi (ruam) dan masalah gangguan pernafasan.
-Beracun
Pernah tak anda basuh kain dan terlupa nak sidai dan akhirnya kain yang dibasuh bertukar bau jadi busuk walau pun pakaian sudah direndam pelembut. Ya, itulah racun. Hanya dalam jangka waktu tertentu, udara yang disedut beri kesan buruk kepada kesihatan kepada anda tanpa disedari.
-Asma
Pengeringan pakaian di dalam ruangan akan meningkatkan kelembaban ruangan dan menyebabkan kenaikan debu. Ini adalah satu alasan utama penyebab asma dan alergi.
- Lemahkan sistem ketahanan tubuh
Boleh melemahkan sistem ketahanan tubuh kalau selalu amal jemur kain dalam rumah. Jadi tidak pelik kalau anda cepat selesema, demam atau mungkin diserang pelbagai penyakit lain.
Jalan penyelesaiannya, anda boleh sediakan tempat jemuran di luar rumah. Kalau tiada tempat sangat, cuci kering lagi selamat. Cuma jimat tidak begitu nak menjadilah!
Terpulang kepada anda, ingin menjaga kesihatan anda sendiri,jika anda ada anak kecil jadi berhati-hatilah kerana anak kecil kulitnya sensitif. Selamat Menjemur Pakaian....
loading...

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LIKE PAGE KAMI UNTUK BERITA TERKINI Button Close