loading...

Selasa, 17 November 2015

VIRUS SHORTCUT - Cara Bunag Virus Shortcut Pakai CMD

Tiada ulasan


Hi, ramai masih tidak mengerti konsep sebenar virus shortcut dan masih terlalu ramai pengguna atau pemilik dekstop atau pc dan notebook tidak tahu nak delete atau buang virus shortcut ni. Virus ni memang menyakitkan mata memang dan menyusahkan kita, serabut sudahlah file-file kita dia copy dan shortcutkan pastu dia hidden file asal. Bagi yang tahu komputer meraka tahu cara nak buang virus ni tapi bagi yang tak tahu apa-apa memang hantar kedailah. Hantar kedai pula cas mahal-mahal memang melampau tapi anda nak benda ni setelkan, nak tak nak bagi jugalah. Nah!! tak payah sebenanya senang jer buang virus shortcut ni. Meh baca sampai habis buat tak sampai 1minit dah hilang virus shortcut ni hanya pakai CMD jer..
  1. Buka Command Prompt. Start- All Program- Accessories- Command Prompt. Kalau nak cepat, klik Run, taip cmd dan klik ok. Perisian Command Prompt akan muncul. Sebelum itu, Scan terlebih dahulu pendrive anda menggunakan anti-virus. Pastikananda buang virus yang dikesan oleh anti-virus tersebut.
  2. Seterusnya, lihat nama drive pada pendrive anda samaada F,C,T dan sebagainya. Cuma jangan taip abjad C atau D kerana C dengan D adalah hak milik cakera keras dan komputer anda. Taip attrib -h-r-s/s/d f :\*.* dan klik enter. Yang admin boldkan (f) tu adalah nama drive pada pendrive.
  3. Selepas beberapa minit (dalam 2 minit macam tu) pergi ke lokasi pendrive anda dan anda akan dapati folder yang telah disorok oleh virus tadi akan muncul semula dan folder yang mengandungi virus akan menunjukkan anak panah. Jadi, delete / buang folder itu. Ingat! anda mestilah membuang folder yang mempunyai anak panah sahaja dan biarkan folder yang tiada anak panah.
  4. Tutup kembali pendrive anda dan buka kembali. Anda dapat melihat kesemua folder yang disimpan boleh digunakan semula.
  5. Siap. Buka file pasti sudah hilang,hehehe
* ada software yang dapat delete cara senang virus shortcut anda taip dekat uncel google " software virus shortcut uitm" software ni memang menjadi.

Selamat mentry-try ya...
P/s: Kalau nak lebih selamat, scan kembali pendrive anda selepas membuang virus shortcut dari pendrive anda.
loading...

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LIKE PAGE KAMI UNTUK BERITA TERKINI Button Close