loading...

Isnin, 21 Mac 2016

Inilah Akibatnya Bila Anda Minum Kopi Lebih Dari 2 Hingga 3 Gelas Setiap Hari

Tiada ulasan

 
Kopi sebenar memberi manfaat untuk menghindar risiko kanser usus besar kepada kita semua. Perkara terungkap dan dibuat kajian oleh Dana Farber Cancer Institute di Boston, Amerika Syarikat. Betul!! baca sampai habis, tak semua minuman kopi itu memudaratkan badan kita.

Kopi sangat berfaedah dan tak lepas dari peran kafein sebagai zat dominan di dalamnya. Kopi memberi pengaruh yang besar pada sel kanser yang ada di usus besar.
“Kandungan kafein yang ada pada kopi dapat mengurangkan keradangan sebagai cikal akan dari tumbuhnya sel kanser di usus, ” kata kajian itu, seperti diambil laman Merdeka Dailymail.



Angka penurunan risiko kanker usus besar itu lumayan besar. Dengan konsumsi cafein sebanyak 460 miligram setiap hari, jadi resiko kanker usus besar terpangkas sampai 42 %.
Hasil itu menambah panjang daftar faedah kopi dalam turunkan resiko penyakit kanker. 

Penelitian sebelumnya juga temukan bahwa konsumsi kopi secara rutin bisa menghindarkan dari kanker payudara setelah menopause, kanker liver, sampai kanker prostat.

Di lain segi, minum kopi sebaiknya juga dilakukan lewat cara sehat. Menambahkan kopi dengan gula sampai manis, atau memberikan cream untuk meredam rasa pahit kopi, malah kurang sehat.

Kopi tanpa gula dapat amat bermanfaat kerana dapat mencegah diabetes dengan tingkatkan kepekatan insulin. Ttetapi dengan penambahan gula jadi boleh mencetuskan diabetes.
 
Selain itu, cermati juga keupayaan badan dalam bertolak ansur dengan kopi. Ada orang yang minum 1/2 gelas kopi sahaja telah menimbulkan tubuh lemas.

Namun, ada pula yang kuat minum kopi sampai dua gelas per hari. Tetapi sebaiknya terus hadkan minum kopi optimum sekira 2-3 gelas per hari.

Tentu saja hasil penyelidikan itu menambah senarai panjang manfaat kopi untuk kesihatan badan. Satu penyelidikan terbaru bahkan juga tunjukkan bahawa sesiapa yang rajin minum kopi boleh juga melindungi badan anda daripada timbulnya beberapa jenis kanser seperti kanser payudara pasca menopaus, kanser kulit, kanser hati, serta kanser prostat.

Selain itu, minum kopi juga boleh turunkan risiko anda untuk terkena penyakit diabetes kerana kafein bakal meningkatkan sensitiviti badan pada insulin sehingga pada gilirannya dapat membantu kurangkan keradangan sebagai penyebab diabetes. Jadi sesiapa yang takut terkene atau dah kene diabetes boleh cuba amalkan.




sumber : Encik GOOGLE
loading...

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LIKE PAGE KAMI UNTUK BERITA TERKINI Button Close