loading...

Rabu, 9 Mac 2016

Kekurangan vitamin D meningkatkan risiko MS ( multiple sclerosis )

Tiada ulasan

Tahukah anda vitamin D amat penting untuk ibu mengadung?? Apa akibatnya jika ibu hami kekurangan vitamin D??

Kekurangan vitamin D ketika hamil boleh meningkatkan peluang kanak-kanak membangunkan multiple sclerosis (MS) di kemudian hari, kata satu kajian baru diterbitkan minggu ini dalam jurnal JAMA Neurology itu.


Hasil kajian baru ini oleh Harvard T.H. Chan Sekolah Kesihatan Awam menambah kepada badan yang semakin meningkat penyelidikan bahawa tahap vitamin D semasa hamil boleh memberi kesan ke atas kesihatan kanak-kanak dalam kandungan.


Untuk kajian ini, pasukan melihat 193 individu 163 daripada mereka wanita. Mereka semua telah didiagnosis dengan MS dan mempunyai ibu yang telah mengambil bahagian dalam Finland Maternity Cohort, yang biorepository di seluruh negara yang telah dikumpulkan dan disimpan sampel serum pranatal sejak tahun 1983 untuk mengkaji dan mengekalkan kesihatan penduduk dan mencegah penyakit.


Pasukan itu melihat sampel darah yang diambil daripada ibu peserta semasa hamil, 70% daripada yang telah dikumpul semasa trimester pertama. Sampel diuji untuk serum 25 hydroxyvitamin D (25 [OH] D) peringkat, ujian yang digunakan untuk menentukan tahap vitamin D seseorang individu.A tahap 20 nanogram / mililiter 50 ng / mL dianggap optimum, manakala antara 10 ng / mL dan 19 ng / mL menunjukkan yang ringan kepada kekurangan sederhana. Tahap kurang daripada 12.02 ng / mL dianggap tidak mencukupi.


Selepas membandingkan keputusan dengan kumpulan kawalan, pasukan itu mendapati bahawa anak-anak kaum ibu yang tidak vitamin D kekurangan semasa mengandung mempunyai peluang 90% lebih tinggi membangunkan MS dalam dewasa berbanding kanak-kanak yang ibunya tidak vitamin D kekurangan.


"Keputusan kami menunjukkan bahawa kekurangan vitamin D semasa hamil meningkatkan risiko MS dalam keturunan," kata penyelidik. Mereka mengatakan bahawa membetulkan kekurangan ini pada awal kehamilan boleh mempunyai kesan yang baik.


Manfaat Vitamin D ditambahSatu kajian yang diterbitkan pada bulan lepas juga mendapati bahawa makan vitamin makanan D yang kaya semasa mengandung boleh memberi manfaat untuk kesihatan anak dalam cara-cara tambahan, mengurangkan risiko kanak-kanak alahan membangunkan sehingga 25%. kajian sebelum yang lain juga telah mengaitkan kekurangan vitamin D di kalangan orang dewasa kepada syarat-syarat seperti IBS (Sindrom Usus Mudah Rengsa), demensia, dan peningkatan risiko serangan jantung dan strok.


Vitamin D diperolehi daripada pendedahan kulit kepada cahaya matahari dan sumber makanan seperti ikan berminyak, termasuk sardin dan ikan kembung, hati, telur dan minyak hati ikan kod.


Kesimpulannya vitamin D amat penting ketika hamil atau mengadung untuk mengelakkan kejadian tidak diingin pada masa akan datang.

sumber AFP-Relaxnews
loading...

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LIKE PAGE KAMI UNTUK BERITA TERKINI Button Close